Klachten > Kinderen > Heupdysplasie

Heupdysplasie

Bij een heupdysplasie is er sprake van een heupkom die groot of te klein is voor de heupkop, of een heupkop die niet goed past in de heupkom. Heupdysplasie is een aangeboren aanlegstoornis of ontwikkelingsafwijking van het heupgewricht. Het komt vaker voor bij meisjes dan bij jongens. En vaker de linkerheup dan de rechterheup.

Symptomen van heupdysplasie

Meestal zijn er geen symptomen waarneembaar, wel als er sprake is van een luxatie (heupkop en kom zijn volledig van elkaar af) of subluxatie (partiële dislocatie). Een heupluxatie herken je aan het volgende:

• er kan een extra bilplooi zichtbaar zijn aan de kant van de heupluxatie
  • in buik- en rugligging kan het opvallen dat het kind één heup meer naar buiten kan drukken dan de andere
  • er is een grotere afstand tussen de benen waarneembaar
  • een vergrootte holle rug
  • wanneer het kind kan lopen kan een waggelgang een teken zijn van een heupluxatie

Behandeling heupdysplasie

De kinderfysiotherapeut speelt een rol bij het vroegtijdig onderkennen van een heupluxatie. Mocht er sprake zijn van een heupluxatie dan komt een kinderfysiotherapeut vaak in beeld na een behandeling door middel van een spreidbroek. Het is van belang om de motoriek te stimuleren en een symmetrisch bewegingspatroon aan te leren. Wanneer het kind ouder is kan de kinderfysiotherapeut een rol spelen bij het voorkomen van pijnklachten, opbouwen van de kracht en stabiliteit van het aangedane been.