Medical Taping

Medical Taping is een vorm van tapen, waarbij kinesiotape wordt toegepast, om lichamelijke problemen te verhelpen en voorkomen. De elastische tape ondersteund het spierstelsel, lichaamseigen genezingsprocessen en beïnvloedt de neurologische en circulatoire systemen zonder de bewegingsvrijheid te beperken.

Voordelen van Medical Taping

De achterliggende gedachte bij Medical Taping is dat spieren niet alleen invloed hebben op de bewegingen van het lichaam, maar bijvoorbeeld ook de bloedsomloop, het lymfestelsel en de lichaamstemperatuur beïnvloeden. Als de spieren niet goed werken, kan dat dus resulteren in uiteenlopende klachten en symptomen. Wanneer de niet goed functionerende spieren echter ondersteund worden met deze speciale elastische tape, zal dat het zelf herstellend vermogen van het lichaam stimuleren.

• pijndemping
  • opheffen belemmering in bloedcirculatie en lymfeafvoer
  • ondersteunen gewrichtsfuncties door: stimuleren bewegingsgevoel, sturing van de bewegingsrichting en vergroten van de stabiliteit
  • spierspanningsregulatie van de spieren

Het toepassingsgebied is erg breed. Nabehandeling van blessures, verminderen van ontstekingen of vochtophopingen (oedeem, maar ook haematomen), houdingscorrecties, behandeling van klachten door overbelasting (zoals tennis- of golfelleboog). Ook neuro-reflectoire beïnvloeding, bijvoorbeeld bij hoofdpijn, behoort tot de mogelijkheden.

Ook wordt medical taping ingezet bij hooikoorts. Bij medical taping wordt tape met een specifieke techniek op de juiste plekken van de huid op de rug aangebracht. Het gebied onder de huid wordt door de tape beïnvloed. Hiermee bereik je ook de organen die bij hooikoorts betrokken zijn, zoals de longen en bronchiën. Dat is ook de reden waarom het intapen van de rug voor veel mensen met hooikoorts helpt om hun hooikoortsklachten te verminderen. Het voordeel van medical taping is ook dat er gedurende meerdere dagen een 24-uurs behandeling plaatsvindt.