Klachten > Volwassenen > Lage rugpijn

Lage rugpijn

Lage rugklachten zijn pijnklachten die zich bevindt tussen de onderste ribben en bilplooien. Naast lage rugpijn kan het ook zijn dat je uitstraling in je bil of been ervaart, die in sommige gevallen samen kunnen gaan met een slapend of tintelend gevoel. Verder op deze pagina lees je meer over de lage rugpijn die gepaard gaat met beenklachten. Naast de pijn, kan je beperkt zijn in je dagelijkse activiteiten zoals zitten, liggen, (gaan) staan of bukken of in je werk of tijdens het sporten.

Een diepgaande blik op klachten in de lage rug

Lage rug-beenklachten worden in de volksmond Ischias of Ischialgie genoemd. Eigenlijk is dit een verzamelnaam voor pijn in het verloop van de beenzenuw (n.ischiadicus). Als de uitstraling voorbij de knie komt dan kan er wel eens worden gedacht aan een hernia. De zenuw raakt dan ontstoken waardoor er een typerende scherp schietende pijn vanuit de rug voorbij de knie optreedt. In sommige gevallen kan er dan ook sprake zijn van kracht-of gevoelsverlies. Ieder jaar heeft ongeveer 1 tot 5% van de volwassenen last van uitstralende beenpijn ten gevolg van een hernia.

Klachten kunnen acuut ontstaan of door overbelasting. Wanneer er beenpijn vanuit de rug ontstaan wordt al snel gedacht aan een hernia. Toch zijn er ook klachten in het been die overeen kunnen komen met klachten ten gevolg van een hernia maar waarbij de beenpijn eigenlijk uit een andere regio, zoal de lage rug of de heup komt.

Vroeger werd er bij een hernia al snel geopereerd. Door nieuwe inzichten weten we dat afwachten vaak net zo effectief is. Bij 75% van de mensen geneest een hernia vanzelf binnen 3-6 maanden en verdwijnt de beenpijn. Het klinkt misschien raar maar gezonde mensen zonder rug- en beenklachten kunnen ook een hernia hebben. Een hernia gaat pas klachten geven als de zenuw ontstoken raakt. Het heeft daarom ook niet altijd zin een foto of MRI te maken.

Klachten in de lage rug komt veel voor. 60-90% van de Nederlandse bevolking krijgt hier in zijn of haar leven mee te maken. Lage rugpijn is dan ook de meeste voorkomende klachten die wij zien bij FysioBoxtel.

Klachten in de rug kunnen op verschillende manieren ontstaan. Soms ontstaat de pijn ineens, ook wel acute lage rugpijn genoemd. Dit kan bijvoorbeeld zijn tijdens het werken in de tuin of op een onverwacht moment tijdens het bukken. Dit is vaak wat ‘in de rug schieten’ genoemd wordt. In andere gevallen kunnen de klachten ook meer geleidelijk ontstaan. Als je last hebt van langer durende klachten wordt dit chronische lage rugpijn genoemd. Dit heeft vaker een meer sluimerend karakter en vaak zijn er meerdere oorzaken voor te vinden. Samen zoeken we uit welke dit zijn en zorgen we dat je je klacht zo snel mogelijk weer onder controle krijgt!

Het beloop van rugklachten kan erg verschillend zijn en is afhankelijk van verschillende factoren. Gelukkig zien we dat bij 60-90% van de mensen met acute klachten de pijn en beperkingen binnen 4-6 weken afnemen. Helaas geldt dat niet voor iedereen en kunnen klachten soms langer duren. Helaas is er geen simpel en eenduidig antwoord te geven over hoe je van de rugklachten afkomt. Er zijn namelijk veel verschillende soorten rugklachten met verschillende onderliggende oorzaken. Wij denken graag met je mee en ondersteunen je zo dat je weer pijnvrij kunt leven.