Klachten > Volwassenen > CVA

CVA

Een CVA is een verzamelnaam voor een TIA, herseninfarct of hersenbloeding. Bij een CVA gaat er iets mis met de bloedvoorziening naar de hersenen waardoor een deel van die hersenen te weinig zuurstof krijgt. Met het gevolg dat hersencellen in dit gebied kunnen afsterven en hersenfuncties uitvallen. Jaarlijks krijgen 97.200 mensen in Nederland een CVA.

Oorzaken, risicofactoren en symptomen

Het krijgen van een CVA hangt samen met verschillende risicofactoren. Bijna driekwart is ouder dan 65 jaar. Dit is vanwege het verkalken van de slagaders met het ouder worden. Een hoge bloeddruk en een verhoogd cholesterol zorgen voor een snellere verkalking van de slagaders. Daarnaast zijn roken, overgewicht en diabetes risicofactoren voor het krijgen van een CVA. Soms speelt erfelijkheid een rol.

De meest voorkomende acute symptomen van een CVA zijn:

• een scheve mond door halfzijdig gezichtsverlamming
  • warrig spreken en denken
  • verlamming in een arm en/of been

Wanneer symptomen zich voordoen wordt er in het ziekenhuis een MRI-scan of CT-scan gemaakt van het hoofd. Er kan ook nog bloedonderzoek worden gedaan en onderzoek om een mogelijke vernauwing in de bloedvaten te diagnosticeren.

In de acute fase worden er medicijnen gegeven om zo de bloedtoevoer naar de hersenen te bevorderen of juist te verminderen. Het herstel na een CVA verloopt meestal niet stapsgewijs. De eerste dagen tot 3 maanden van de revalidatie zijn het belangrijkst. Hierbij richt de revalidatie zich op het herstellen van de alle dagelijkse activiteiten. Wanneer dit niet meer lukt zoals het voorheen ging worden er compensatiestrategieën aangeleerd. Er wordt ook gekeken of de omgeving van deze persoon moet worden aangepast om de thuissituatie veilig te maken en zo zelfstandig mogelijk het alle dagelijks leven te kunnen uitvoeren. Tijdens de latere revalidatie wordt er aandacht besteed aan ondersteuning en begeleiding van de persoon met een doorgemaakt CVA en zijn of haar omgeving. Het krijgen van een CVA kan namelijk een enorme impact hebben op het dagelijks functioneren. Er wordt nu aandacht besteed aan de fysieke fitheid en de kwaliteit van leven.

De fysiotherapeut zal in alle fasen een rol spelen. Deze stelt samen met u reële en haalbare doelen op, waar u individueel of samen met de fysiotherapeut aan gaat werken. Deze doelen kunnen bijvoorbeeld gericht zijn op een activiteit, zoals boodschappen doen, op de balans en het evenwicht en/of vermoeidheid welke ervaren kan worden na een doorgemaakt CVA.

Een doorgemaakt CVA is een indicatie waarvoor u langdurige fysiotherapie kunt krijgen. Hiervoor is een verwijzing nodig van een arts.