Klachten > Kinderen > Hoofdpijnklachten

Hoofdpijnklachten

Hoofdpijn kan zich op zeer verschillende manieren uiten. De meest voorkomende hoofdpijnklachten bij kinderen zijn migraine en spierspanningshoofdpijn. Kinderen hebben best vaak hoofdpijn. Jonge kinderen kunnen vaak moeilijk aangeven of ze pijn hebben maar als een kind ouder dan 6 jaar is, geeft de helft van alle kinderen aan dat ze minstens 2 keer per jaar hoofdpijn hebben. Hoofdpijn kan ook worden veroorzaakt door het gebruik van medicijnen zoals pijnstillers.

Oorzaak van hoofdpijnklachten

Spierspanningshoofdpijn kan verschillende oorzaken hebben, denk hierbij aan bepaalde houdingen, onvoldoende stabiliteit van de romp (de mate waarin je in staat bent de romp recht te houden) of een bepaalde levensstijl (zoals bijvoorbeeld te weinig slaap, veel beeldscherm gebruik of onvoldoende beweging) welke de hoofdpijn kan veroorzaken of verergeren.

Naar de oorzaak van migraine wordt veel onderzoek gedaan. De laatste jaren is bekend geworden dat samenspel van een aantal factoren van invloed zijn: zoals een overprikkelde zenuw in de hersenen, overactiviteit van de hersencellen, het verwijden van de bloedvaten in de hersenen, verandering in de hoeveelheid van een boodschapperstofje (serotine) en het optreden van een ontsteking in de hersenen.

Het kan zijn dat uw kind is verwezen door een arts waarbij deze stelt dat er sprake is van spierspanningshoofdpijn. Samen met de kinderfysiotherapeut wordt er gekeken naar welke factoren de hoofdpijn verergeren of verminderen. Aan de hand van de symptomen en het onderzoek kan de kinderfysiotherapeut een diagnose stellen. Wanneer er sprake is van spierspanningshoofdpijn kan de kinderfysiotherapeut iets voor uw kind betekenen. Er zal een behandelplan met u en uw kind worden opgesteld. Wanneer u via directe toegankelijkheid bij de kinderfysiotherapeut komt, zal er uitgebreid onderzoek worden gedaan om alle symptomen in kaart te brengen en een juiste diagnose te stellen.
De diagnose migraine wordt gegeven door een arts na uitgebreid lichamelijk onderzoek te hebben gedaan.

Spierspanningshoofdpijn

Wanneer uit het onderzoek is gebleken dat de kinderfysiotherapeut iets kan betekenen voor de klachten van uw kind, wordt er allereerst een pijndagboek bijgehouden. De behandeling zou kunnen bestaan uit het volgende:

• Het verminderen van de spierspanning van de nekspieren door middel van massage of mobilisatie van de nekwervels. Welke gegeven kan worden door de kinderfysiotherapeut of de kindermanueeltherapeut
  • Houdingsoefeningen om verergering van de hoofdpijnklachten te verminderen of zelfs te voorkomen
  • Advies geven ten aanzien van de levensstijl van uw kind
  • Oefeningen welke thuis uitgevoerd kunnen worden om de spieren van de romp te versterken

Migraine

De algemene behandeling van migraine bestaat vaak uit 3 onderdelen: aanpassen van de levensstijl, medicijnen op het moment van aanval en medicijnen om aanvallen te voorkomen. Als het gaat om het aanpassen van de levensstijl van uw kind en voldoende beweging zonder verergering van de hoofdpijn, kan de kinderfysiotherapeut uw kind hierover juist informeren. Ook kunnen uitlokkende factoren van de aanvallen in kaart worden gebracht en hoe hiermee om te gaan.

De symptomen van spierspanningshoofdpijn zijn vaak als volgt:

• pijn aan weerszijden van het hoofd
  • zeurende en/of drukkende pijn
  • pijn welke afhankelijk kan zijn van bepaalde houdingen of nagenoeg constant aanwezig is
  • pijn wordt niet erger bij lichamelijke inspanning en alle activiteiten kunnen vaak nog wel uitgevoerd worden
  • kan gepaard gaan met misselijkheid of duizeligheid
  • De symptomen van migraine zijn vaak als volgt:
  • bonzende hoofdpijn
  • misselijkheid en braken
  • overgevoeligheid voor licht en geluid
  • aura: iets zien, horen, ruiken of voelen wat er niet is; zoals bijvoorbeeld een trillend of wazig beeld of tintelingen in het lichaam
  • een aanval aan voelen komen